فوم پلی اورتان

فوم پلی اورتان : داخل مبلمان ما چیست ؟

شما چگونه می توانید مبلمان خود را انتخاب کنید ؟

قبل از آنکه به یک مشاور مورد اعتماد برای مصرف کنندگان محصولات تبدیل بشوم، سه معیار برای این کار داشتم و آنها عبارت بودند از : راحتی، قیمت و ظاهر مبلمان. در حال حاضر معیار دیگری به این اضافه کرده ام و آن ایمنی یا سلامت مبلمان است. این مورد مهمترین عامل است. اگر ما در مورد ماده ای که مبلمان از آن ساخته شده است فکر کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که این عامل بر روی سلامتی تاثیرگذار است.مبلمان همه جا اطراف ما وجود دارد، ما بر روی آن می خوابیم، میخوریم و می آشامیم، بنابراین هر چیزی که از درون آن بیرون بیاید را به ناچار تنفس خواهیم کرد.

یکی از مواد رایجی که در مبلمان ها و تشک ها وجود دارد، فوم پلی اورتان است، حال به این موضوع خواهیم پرداخت که فوم پلی اورتان برای سلامت انسان مفید است یا مضر.

من به شخصه تحقیقات وسیعی انجام داده و با شرکت های بزرگی مشورت می کنم. اولین بار در سال 2012 بود که من با موضوع امنیت کالای مصرف کننده روبرو شدم. قبل از آن فرض را بر این می گذاشتم که اگر یک محصول راه خود را رسیدن به قفسه فروشگاه با می کرد، حتما امن بوده است.

قوانین و مقررات، تولید کنندگان را کنترل کرده و از مصرف کنندگان حمایت می کند. نگرش من تغییر پیدا کرد، وقتی که من مواد شیمیایی مضر را در محتویات شامپوی بچه پیدا کردم، در حالیکه قبل از آن تولیدکننده آن را به عنوان ماده ا ی طبیعی تبلیغ می کرد.

بعد از بررسی کردن دیگر محصولات، و پی بردن به این نکته بسیاری از محصولات تمام معیارهای من را نداشتند، تصمیم گرفتم مطالعات خود را به اشتراک بگذارم.

علاوه براین تولیدکنندگان مبلمان احساس می کنند که مجبورند محصولات با قوانین (TB117-2013) تطابق داشته باشد. به عبارت دیگر آن ها می خواهند بگویند مبلمان هایشان عاری از مواد اشتعال کاه بوده و اکثر تولید کنندگان به استفاده از مواد پلی اورتان در مبلمان ها ادامه می دهند.

فوم پلی اورتان به صورت بالقوه ماده ای مضر در تشک و مبلمان محسوب می شود.

در مبلمان ها کماکان از مواد سمی استفاده شده و عاری از مواد اشتعال کاه هستند. بیشتر مبلمان هایی که در امریکا به فروش می روند، با فوم پلی اورتان(پلی فوم آکا، یا فوم PU ) ساخته شده اند. این چیزی است که شما لازم دارید در مورد مبلمان بدانید.

برای شروع ، ترکیبی از پلیول(نوعی از الکل) و دی ایزوسیانات (که از مشتقات نفتی می باشد ) است. در حالی که هر دو ماده کشنده هستند، نگرانی اصلی ما بابت دی ایزوسیانات که نام دیگر آن تولون دی ایزوسیانات است، می باشد. برنامه ی سم شناسی ملی آمریکا آن را در طبقه ی مواد سرطان زا پیش بینی کرد.بعضی از شواهد پیشنهاد می دهند که برای ساخت فوم PU ، TDI بیشتری به آن بیفزاییم. این موضوع بدان معناست که مبلمان خانگی شما به میزان قابل توجهی TDI سرطان زا را منتشر می کند. در حقیقت کارگرانی که پلی فوم را می سازند، باید از ماسک ها و محافظ هایی برای کل بدنشان استفاده کنند. علاوه بر TDI فوم پلی اورتان ممکن است منتشر کننده ی ترکیبات آلی فرار سمی باشد.این انتشارات گازی می تواند در گستره ی وسیعی از مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت از سردرد و آلرژی گرفته تا حتی سرطان، نقش داشته باشد. بنابراین محققان از بنیاد تحقیقات ملی کره، پنج نمونه گوناگون از مبلمان را مورد آزمایش قرار داد. آن ها به این نکته پی بردندکه نمونه هایی که همراه با پلی فوم هستند، سطح VOC بالاتر از دیگر نمونه های مورد آزمایش را از خود نشان دادند.

فوم پلی اورتان از اصلی ترین عوامل نگرانی های زیست محیطی

در ابتدا، آژانس های حامی محیط زیست (EPA)، تاسیسات تولیدکنندگان پلی فوم را به عنوان منبع اصلی مواد خطرناک آلوده کننده ی هوا معرفی می کنند.این موارد شامل متیلن کلراید، هیروکلریک اسید(HCl) ، تولوءن دی ایزوسیانات (TDI) ، و هیدروژن سیانید(HCN) می شود. این مواد سبب سرطان و آسیب به ریه، چشم، غشاءتنفسی، همانند سیستم عصبی مرکزی می شود.

ثانیا هنگامی که بخواهیم فوم پلی اورتان را دور بریزیم، مشکل زا خواهند شد. در واقع هنگامی که یک ماده ی سمی در محیط بیرون وجود داشته باشدتقریبا غیرممکن است که بتوان از آن رهایی یافت. متاسفانه فوم PU تجزیه پذیر نیست که باعث می شود آن را به مکان های دفن زباله ای ببریم که در آن مکان ها مواد تجزیه ناپذیر را نگه داری می کنیم.

ثالثا سوزاندن فوم پلی اورتان سبب تولید گازهای کشنده ای می شود.مبلمان های پلی فوم مشتعل شده می تواند در کمتر از چند دقیقه به 1400 درجه فارنهایت برسد. مطالعات نشان می دهد که فوم PU میزان قابل توجهی از هیدروژن سیانید را در نرخ سریعتری نسبت پنبه، پشم و نایلون آزاد می کند.برای اطلاع بیشتر آوم شینریکیو[1] در حمله به سیستم متروی ژاپن از گاز هیدروژن سیانید استفاده کردند. همچنین نازی ها در جنگ جهانی دوم از گاز هیدروژن سیانید استفاده کردند.

پلی اورتان در تشک ها گازهای سمی منتشر می کند

در کنار پلی اورتان در صنعت مبلمان،تولید کنندگان از فوم PU در تشک ها استفاده می کنند.

 اما آیا این یک مسءله ی مهمی است ؟

اما خوب از جاییکه شما حداقل به طور متوسط هشت ساعت از روز را بر روی تشک می گذرانید، به نظر من مسیله ی مهمی است.

مطمیننا شما نمی خواهید زمانی که بر روی تخت هستید،TDI ویا VOC را تنفس کنید.

به علاوه تحقیقی در سال 2019 نشان داد که دمای بدن تشعشعات ناشی از تشک را به طور قابل توجهی بالا می برد.

محققان آمریکایی آزمایشی انجام دادند و در آن چگونگی اثرگذاری تشعشعات چهار نوع گوناگون تشک را بر روی موش ها بررسی کردند.

آن ها به این موضوع پی بردند که تشک های ساخته شده از پلی فوم و با روکش وینیل بیشترین میزان تحریک پذیری را بر روی ریه های موش داشتند. به علاوه این مطالعه از هوای اطراف تشک پلی اورتان نمونه برداری کرد. نتیجه نشان می دهد که این محیط میزان VOC 21 برابری نسبت به دیگر نقاط اتاق را داراست.

بنابراین فوم پلی اورتان می تواند به صورت بالقوه گازهای مضر را منتشر کند، که نه تنها اثر منفی بر روی سلامتی ما دارد، بلکه بر روی فرزند شما هم تاثیر منفی خواهد داشت. در اینجا دلیل دیگری را برای آنکه از استفاده ی فوم پلی اورتان اجتناب کنیم، مورد بررسی قرار می دهیم.

اشتعال کاه ها در تشک ها خطرناک هستند به دلیل آنکه سبب اختلال در غددی درون ریز ما می شوند

به دلیل آنکه پلی فوم اشتعال پذیری بالایی دارد، تولید کنندگان تشک باید اشتعال کاه بزنند، تا آن ها را امن کنند.قبل از سال 2007 آزمون اشتعال پذیری سیگار دولتی، شرکت ها را ملزم به استفاده از مواد شیمیایی اشتعال کاه در فوم پلی اورتان کردند. مواد شیمیایی اشتعال کاه ممکن است سبب کاهش IQ ، ناباروری، اختلال در تیرویید، تنش DNA اکسایشی، تاثیرات نامطلوب بر روی سیستم ایمنی و یا سرطان شود. یکی از رایج ترین اشتعال کاه ها اترهای دی فنیل پلی بروم(PBDE). در میان تاثرات دیگ خطر ابتلا به سرطان سینه و اختلال در عملکرد عادی تیرویید را نیز ممکن است افزایش دهد. متاسفانه با گذر زمان تشک ها کهنه شروع به حذف مواد اشتعال زای خود می کنند. بنابراین اگر شما تشکی داشته باشد که قبا از سال 2007 خیداری کرده باشد زمان تعویض آن با یک تشک سالم فرا رسیده است.

بعد از سال 2007 ، تولید کنندگان ، برای گذر از تست اشتعال پذیری سختی که توسط قانون به آن ملزم شده بودند، شروع به استفاده از محافظ اشتعال کاه کردند.

اگرچه بر حسب تجربه ی من هیچ کدام از شرکت های تولید کننده ی تشک های رایج بازار به سءوال من در رابطه با اینکه این محافظ های اشتعال کاه از چه جنسی هستند پاسخ نداده اند. از جاییکه هیچ گواهی نامه ی ارگانیک وجود ندارد متعاقب آن هیچ تضمینی نیز وجود ندارد که آنها از اشتعال کاه ها در محافظ های خود استفاده نکنند. اما برعکس آن گواهی نامه های OEKO-Tex و GOT اجازه حضور اشتعال کاه ها را نمی دهد.

ضرر بالقوه ی اصلی اشتعال کاه ها مانند مواد شیمیایی ایجاد کننده ی اختلال در غدد درون ریز، بر روی اثرات سلامتی باز تولیدکننده است. بر طبق این تحقیق بعد از سال 1950 ، و بعد از افزایش تولید مواد شیمیایی هورمونی جایگزین که شامل اشتعال کاه ها هم می شوند، میزان اسپرم رو به کاهش و ناباروری نیز رو به افزایش رفت.

گواهی نامه ی CertiPUR-US وجود پلی اورتان در مبلمان و تشک را تصدیق می کند.

برنامه ی CertiPUR-US اطمینان بخشی می کند که پلی فوم های انعطاف پذیر استاندارد های لازم از قبیل میزان،طول عمر، تشعشعات را داشته باشد. مخصوصا اینکه فوم بدون استفاده از تخلیه کننده های اوزون، اشتعال کاه ها، فلزات سنگین، فرمالدهید ها و فتالیت ها ساخته شده و دارای تشعشعات VOC کمتری هستند.

این نکته باید ذکر شود که گواهی CertiPUR-US حاصل تطابق با فوم پلی اورتان انعطاف پذیر است.

و حاصل همکاری صنایع پلی اورتان، انجمن مبلمان نهادی و تجاری، اتحاد مبلمان های خانگی امریکا و… می باشد.

به عبارت دیگر این یک سازمان وابسته ی صنایع است تا اینکه آژانس گواهی دهنده ی مستقل باشد.

من باورم براین است که استانداردهای آن ها نباید به سختگیری آن هایی که مورد بحث نیستند، باشد.

در مجموع از استفاده ی پلی اورتان در مبلمان و تشک باید پرهیز شود.

در اینجا پیشنهادات گوناگونی به منظور انتخاب فوم PU آورده شده است.

 پیشنهادات من برای انتخاب تشک غیر سمی

سخن من با شما این است که یک تشک سالم، تشکی ارگانیک است. علاوه براین باید توجه شود که کل قطعه باید ارگانیک باشدفنه آنکه فقط بعضی از اجزای آن ارگانیک باشد.

مختصرا گارانتی گواهی نامه ی ارگانیک در تشک شما شامل فوم، از امن ترین موارد در دسترس می باشد.

بنابراین هیچ ماده ی شیمیایی مضری در تخت شما وجود ندارد.

برای مثال تشک های Naturepedic یک تشک غیر سمی است.تشک های Happsy دارای گواهی نامه ارگانیک GOTS بوده و تنها در سفتی های متوسط وجود دارد ولی می توان سفتی آن را بیشتر کرد.

اگر شما به دنبال یک دست مبلمان جدید می گردید، می توانید از تشک های تشکیل شده از پشم باقلا [2]استفاده کنید. مختصرا می توان گفت فوم تشکیل شده از پشم باقلا، همانند فوم پلی اورتان می باشد. همانطور که ممکن است احمقانه به نظر برسد.، گواهی نامه ی CertiPUR-US تنها تضمین کننده ی این است که فوم از پلی فوم تشکیل شده است.

در ابتدا مبلمان های ارگانیک اثر دونا هالوران [3]را مطالعه کنیدکه ده ها تجربه ها تجربه ی طراحی مبلمان سالم را دارد.مبلمان ارگانیک،تخت ها،صندلی ها،مبلمان های ال شکل،پاف ها، تاج تخت ها و دیگر قطعات غیرسمی برای انواع بودجه ها وجود دارد. آن ها از پنبه ها و پشم های تصدیق شده توسط OEKO-TEX و لاتکس های تصدیق شده توسط GOLS استفاده می کنند. برای قاب آن ها از چوب همراه با دانه های الیاف استفاده شده و مبلمان های آن ها هم در آمریکا به صورت دستی درست می شوند.

نتیجه گیری در مورد فوم پلی اورتان در مبلمان

برای نتیجه گیری، پلی اورتان در مبلمان به صورت بالقوه اثرات منفی بر روی سلامت انسان می گذارد و به دلیل اینکه می تواند مواد VOCs و سرطان زا منتشرکند. علاوه بر آن، فوم پلی اورتان باعث نگرانی های در هنگام در هنگام دور ریختن آن ها شده است.

علاوه بر آن فوم پلی فوم ماده ای رایج به منظور استفاده در تشک ها می باشد، که مناسب نیستند بخصوص برای بیماران سرطانی. بهترین نتیجه استفاده از تشک های ارگانیک سالم مانندHappsy  و Naturepadic است. اضافه بر این انتخاب هایی برای مبلمان های غیر سمی مانند Pure Upholstery ، Pine Street Natural Interiors  نیز وجود دارد. ضمننا شما می توانید کیفیت هوای را با قرار دادن فیلتر هوا و یا با باز کردن پنجره به صورت منظم، ارتقاء دهید.


[1] Aum Shinrikyo

[2] Soybean

[3] Donna Halloran

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا