معرفی8 نوع از فوم برای استفاده در تشک ها

دانستن در مورد فوم های مورد استفاده در تشک اهمیت دارد، مخصوصا زمانیکه به دنبال ارتقاء دادن آن باشیم. بسته به سطح نگهدارنده، میزان راحتی و نحوه ی استفاده از تشک، فوم مناسب مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد. انواع گوناگونی از فوم مورد استفاده در تشک ها را در متن زیر آورده ایم تا اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهد. انواع مختلفی از فوم به صورت رایج در تشک ها استفاده می شود از صندلی های اداری گرفته تا مبلمان های خانگی و هر آن چیزی که ما بین این دو قرار می گیرد. این موارد شامل :

  1. فوم لوکس
  2. فوم با دانسیته بالا
  3. فوم با قابلیت ارتجاع پذیری بالا
  4. فوم لاتکس
  5. فوم مموری
  6. پلی استر متراکم شده
  7. فوم با سلول همراه با تخلخل باز
  8. فوم با سلول تخلخل بسته

در این مقاله کیفیت و مزیت های انواع مختلف از فوم مورد استفاده در تشک ها و بالشتک ها را فرا خواهید گرفت.

فوم مورد نظر خود را انتخاب کنید

شکل 1- نمونه ای از انواع فوم

در زیر پارچه ی صندلی، مبلمان و کوسن های آن، انواع مختلفی از فوم کار شده است. ساختمان مواد انتخابی بسته به چگونگی استفاده و طول عمر مورد نظر، متفاوت خواهد بود. فوم از انواع مختلف مواد پلی اورتان و پلی استر است، که با ژل تزریق شده و یا اینکه متشکل از لایه های مختلف است.

به جای دور انداختن صندلی یا مبل خود، می توانید فومی تازه خریداری کرده و خودتان مجددا آن را پر کنید.

فوم از ترکیبی از مواد پلی اورتان و دیگر افزودنی ها تشکیل شده که به تولید کنندگان امکان نام گذاری جدید برای محصولات جدید را می دهد. حتی المقدور سعی کنید از فوم های با کیفیت بالا استفاده کنید.

فوم های با کیفیت پایین که از پلی اورتان تشکیل شده اند، و شما را در معرض انتشارات گازهای مضر قرار داده و سبب صدمه رسانیدن به سلامتی شما می شود.

  1. فوم لوکس

فوم لوکس انتخابی مناسب برای شماست زیرا سفتی و کیفیت مورد نظر شما را تامین می کند. تولید کنندگان این مواد، فوم لوکس را در ضخامتی بین 5/0 تا 8 اینچ عرضه می کنند. هنگامی که شما تشکی دارید که به صورت روزمره از آن استفاده می کنید، باید مقاومت، دوام، سفتی و طول عمر مناسبی داشته باشند. این نوع فوم ها قابلیت استفاده در مبلمان ها، تشک های خواب، و باشتک ها مورد استفاده در زیر زانو را، دارد. فوم لوکس ماده ای با ماندگاری بالا بوده که بین 6 تا 7 سال عمر خواهد کرد. این فوم برای کوسن ها، نیمکت ها، صندلی ها، و انواع تشک های معمولی و طبی استفاده می شوند. فوم لوکس بر حسب ضخامت آن در یک بازه ای بین 200 تا 300 دلار قیمت دارد.

  • فوم با دانسیته ی بالا

فوم با دانسیته ی بالا ترکیبی از مواد پلی اورتان و دیگر مواد است. این فوم از سفت ترین انواع فوم بوده و اغلب برای زیر تشک های خواب استفاده می شود. فوم با دانسیته ی بالا، ساختار قوی داشته و به عنوان کمک کننده برای داشتن بستر فوندانسیون مناسب نقش ایفا خواهد کرد. فوم با دانسیته ی کم به طور متوسط بین 4 تا 6 سال عمر می کند. در حالیکه اکثر فوم های با دانسیته ی بالا بین 8 تا 10 سال عمر می کنند.

این نکته را باید در نظر گرفت که این فوم بسیار با دوام بوده و دارای طول عمر زیاد است، اما یک نقطه ضعفی دارد و آن این است که هنگام نشستن روی آن احساس می کنید بیش از حد سفت است.

در ضمن برای سلامتی مضر بوده و به شش ها و دستگاه تنفسی آسیب می رساند.

شما می توانید این نوع از فوم را در مبلمان ها و تشک هایی با کیفیت متوسط یافت می شوند.

قیمت متوسط برای هر فوت از این نوع فوم، حول و حوش 2 دلار می باشد.

  • فوم با قابلیت ارتجاع پذیری بالا

هنگامی که شما نیاز به تشک نشیمنی دارید که هم حالت نگهدارندگی را داشته باشد و در عین حال سلامتی شما را با میزان ارتجاع پذیری بالای خود تضمین کند، از این نوع فوم استفاده می کنیم.

مردم این نوع از فوم را دوست دارند به دلیل اینکه به طور متوسط، بیش از ده سال، بدن اینکه کارایی خود را از دست دهد، عمر خواهد کرد. این نوع از فوم انتخابی ایده ال برای تشک های مبلمان است. راحت، محکم، با دوام و دارای قابلیت ارتجاع پذیری بالاست. قابلیت ارتجاع پذیری بالا سبب می شود که فوم پس از نشستن های طولانی مدت، به شکل اولیه ی خود باز گردد.

از این نوع فوم برای تشک مبلمان های خانگی، صندلی اداری و صندلی های ناهار خوری به دلیل احساس راحتی و انعطاف پذیری که نشیمن آن به شما می دهد، استفاده می کنند. باید انتظار آن را داشته باشید که به ازای هر فوت از این فوم 5/2 دلار هزینه پرداخت کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که این فوم یکی از بالاترین میزان کیفیت ها را در بازار دارد. این فوم عملکرد و طول عمر بالاتری را نسبت به انواع دیگر فوم های موجود در بازار را داراست.

  • فوم لاتکس

این نوع از فوم طول عمر بیشتری را داراست و به عنوان ماده ای مشهور در تشک های مدرن شناخته می شود. فوم لاتکس به صورت میانگین بین 10 تا 20 سال در صورت استفاده ی مناسب از آن، عمر خواهد کرد. در انتخاب فوم لاتکس محتاط باشید، تنها مدل غیر ترکیبی(خالص) و طبیعی و غیر سمی است اگر عاری از هر گونه مواد پلی اورتان باشد. فوم لاتکس صدرصد طبیعی، بادوام ، ماندگار و راحت بوده و تجربه ای لوکس برای تشک ها و مبلمان راحتی است. در مجموع فوم لاتکس بسیار مطلوب است به دلیل اینکه اثر کربن از خود بجا نمی گذارد. این فوم بادوام بوده ودر عین حال به اندازه ی کافی نرم و انطاف پذیر است تا بتواند شکل خود را برای دهه های متوالی نگه دارد.خود را آماده کنید که برای این فوم حدود 1000 دلار یا حتی بیشتر پرداخت کنید، البته این نوع از فوم بیشتر برای تشک های خواب استفاده می شود.

شکل 2 – نمونه ای از فوم لاتکس

  • مموری فوم

مموری فوم در تشک های نشیمن، تشک های خواب، نیمکت ها، صندلی ها و دیگر مبلمان مبلمان ها مطلوب و مفید است. در دهه ی 1960 در ناسا برای اولین بار از آن استفاده کرد. مموری فوم خود را به عنوان ماده ای قابل اطمینان و انعطاف پذیر به منظور استفاده در داخل تشک به اثبات رساند.

این فوم انعطاف پذیر، نرم نسبت به تماس و حساس نسبت به دما و فشار بدن می باشد.

این فوم ویسکوالاستیک بوده که به صورت طبیعی با فرم بدن انسان شکل پیدا می کند. و حتی وزن بدن شخص را پخش می کند. فوم مموری در صفحات و یا تکه هایی بریده شده موجود است.

شکل 3 – نمونه ای از صفحات فوم مموری

نم

شکل 4 – نمونه ای از تکه خرده های فوم مموری

  • پلی استر فشرده شده

فوم پلی استر فشرده شده را می توان به صورت جزیی در فوم NU پیدا کرد. ضخامت آن بین 1 تا 4 اینچ متغیر است. بر عکس فوم های مشابه که بر پایه ی پلی [1]هستند و به مرور زمان سریعتر تخریب شده و زرد می شوند. این فوم ارزان قیمت در طی زمان و بر اثر استفاده فشرده می شود. این نوع از فوم را برای صندلی های حیاط و یا صندلی هایی که زیاد از آن ها استفاده نمی کنید، بکار ببرید. به لحاظ فنی پلی استر فشرده شده، فومی مناسب نبوده اما پلی استری چگال(متراکم) بوده که اشتعال کاه بوده و انتخابی جایگزین برای فوم می تواند باشد. پلی استر های فشرده شده برای صندلی های مورد استفاده در فضای آزاد بکار می رود، به دلیل اینکه به سرعت پس از خیس شدن خشک می شود و اینکه قابل شستشو است. از یک تشک با مقیاس 4*22*22 می توانید سالها استفاده کنید و قیمت آن برابر 30  دلار است.

  • فوم با سلول تخلخل باز

اگر به دنبال فومی هستید که سریع خشک شود، خواص ضد میکروبی داشته و در بازه ی فوم هایی قرار گیرد که چگالی متوسط داشته باشد، این نوع فوم انتخاب خوبی خواهد بود. از این نوع فوم برای نشیمن در قایق، حیاط و دیگر مبلمان هایی که در محیط بیرون کاربرد دارند، استفاده کنید.

ساختار این گونه از فوم به گونه ای است که اجازه ی عبور، چرخش و جریان یافتن هوا و آب را در داخل خود می دهد. این گونه از فوم معمولا در شکل سفت موجود نبوده و بهترین انتخاب برای مواردی است که شما استفاده ی چندانی از نشیمن صندلی خود ندارید. این نوع از فوم سرد بوده و بهترین عملکرد را زمانی از خود نشان می دهد که هوا توان ورود و خروج در پارچه را نیز داشته باشد. طول عمر متوسط این فوم ها 8 سال است.

شکل 5 – نمونه ای از فوم با سلول تخلخل باز

شکل 6 – نمونه ای از مواجه فوم عادی و فوم با تخلخل باز در مواجه با عبور آب

شکل 7 – نحوه ی عبور آب از درون ساختار سلول های فوم با تخلخل باز و چگونگی فرایند خشک شدن آن

  • فوم با سلول تخلخل بسته

فوم با سلول تخلخل بسته به این دلیل که می تواند گرما را داخل و بیرون ساختار نگه دارد، مطلوب است. در حالت بهینه این فوم ها می توانند در جلیقه های نجات، صندلی های قایق، و یا دیگر تشک های مورد استفاده در مبلمان بکار روند. این نوع از فوم تجزیه پذیر نبوده و می تواند به طور متوسط تا 15 سال مورد استفاده قرار گیرد. این فوم همچنین آب را جذب نمی کند. همچنین از این فوم ها در ضربه گیرها و یا به عنوان عایق در لوله های پر حرارت استفاده می شود.

شکل 8- فوم با سلول تخلخل بسته

جمع بندی

فوم ها متنوع بوده و کیفیت آن در تشک های مبلمان، صندلی های داخل و بیرون ساختمان و تشک های خواب گوناگون خواهند بود.

انواع مختلفی از فوم شامل ترکیبی از مواد پلی اورتان و دیگر مواد جهت حصول بهینه ی عملکرد و طول عمر، ساخته می شوند.

تشک مبلمان نیازمند فومی با قابلیت ارتجاع پذیری و نگهدارندگی است. چگالی آن از متوسط تا بالا برای کاربردهایی که به صورت روزانه و مستمر هستند، متغیر می باشد.

انواع فوم های سبک وزن اگرچه ارزان قیمت هستند ولی میزان نگهدارندگی محدودتری داشته و طول عمر آن کمتر است. از یک پایه فوم مناسب برای کاربرد مورد نظر که می تواند بر اساس طراحی نشیمن شما، راحتی مورد نظر و عملکرد فوم در طی زمان باشد، استفاده کنید.

شکل 9 – نمونه ای از نگه دارنده در مبلمان

شکل 10- نمونه ای از کاربرد نگه دارنده در مبلمان که سبب جلوگیری از فرو رفتگی در مبلمان می شود

شکل 11 – راحتی در نصب که همچنین می توان آن را دو لایه پهن کرد در صورتی که نگه دارندگی بیشتری  مدنظر باشد.

شکل 12 – شمایلی از ابعاد مختلف نگه دارنده ها برای مبلمان های تک نفره، دو نفره و سه نفره


[1] Poly-based

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا