تفاوت ما بین سفتی و چگالی فوم

اگرچه بسیاری از مردم تصور می کنند که چگالی و سفتی فوم هم معنی هستند، ولی این دو در حقیقت خیلی متفاوت هستند.

چگالی فوم از طریق توزین بلوک ماده به ابعاد 12*12*12 (برحسب اینچ) بدست می آید.

اگرچه چگالی به سفتی فوم وابسته نیست، ولی بر کیفیت طول عمر آن اثرگذار است.

برای هر میزان چگالی، گستره ی وسیعی از میزان سفتی موجود است.

بیشتر تامین کنندگان فوم، در مبلمان های مسکونی از تشک با سفتی بین 4 تا 5 و با چگالی در بازه ی 5/1 تا 5/2 استفاده می کنند. این رقم تعیین کننده ی وزن فوم (برحسب پوند) در یک فوت مکعبی خواهد بود. هر کدام از این چگالی های گوناگون در سفتی های متفاوت از نرم تا سفت متغیر هستند.

شکل 1- تشک های مبلمان

ساختمان تشک تنها عامل مهم در تعیین طول عمر و راحتی مبلمان، تخت و صندلی شما می باشد. طول عمر مورد انتظار فوم تشک در درجه ی اول به چگالی و سفتی فوم بستگی دارد.

عامل مهم دیگر این است که آیا فوم HR است یاخیر. اصطلاح HR  به این معنی است که فوم دارای قابلیت ارتجاع پذیری بالایی باشد، این موضوع سبب می شود تا فوم مورد نظر بازیابی یا به عبارت دیگر برگشت به حالت اولیه اش بهتر باشد. سفتی فوم تاثیر بسیار کمی بر روی طول عمر مورد انتظار دارد.

نظر به اینکه  اکثر مصرف کنندگان سفتی را با طول عمر می سنجند، فوم های ارزان اغلب سفتی زیادتر ولی  چگالی کمتری را دارند. اگرچه این احساس سفتی بیشتر زیاد پایدار نخواهد بود.

فوم استفاده شده در تشک برای مبلمان خانگی با قیمت های نسبتا متعادل، در بازه ای بین 5/1 تا 2 است.

رایج ترین چگالی فوم برای مصارف خانگی با اختلاف نسبت بقیه ی انواع فوم، 8/1 است. بسته به ضخامت و ارتجاع پذیری بالای فوم، تشک با چگالی 8/1 شکل و ارتجاع پذیری خود را در یک بازه ی 1 تا 3 ساله از دست خواهد داد.

به طور طبیعی یک تشک با چگالی 8/1 بعد از 3 الی 5 سال نیاز به تعویض خواهد داشت.

تعداد کمی از خرده فروشان و تولیدکنندگان هستند که پیشنهاد به تعویض تشک بدهند. از آنجایی که تعویض تشک ها کار ساده و ارزانی نیست، بسیاری از مردم هنگامی که تشک هایشان فرسوده شد خرید مبلمان جدید را انتخاب می کنند.

تعویض داخل تشک های فرسوده شده نیازمند مراجعه به رویه کوب حرفه ای دارد. این کار مقرون به صرفه نخواهد بود.

نتیجه آنکه بسیاری از مصرف کنندگان ترجیح می دهند هنگام به پایان رسیدن عمر مبلمان خود، مبلمان دیگری را خریداری کنند، اگر چه حتی اسکلت(کلاف)، شالوده و پارچه ی کار در شرایط بسیار مطلوبی باشد. فوم های با چگالی پایین تر بر روی تشک های پشتی و روی دسته ها و دیگر قسمت های اسکلت کار کشیده می شوند. مبلمان های خانگی گران تر، از فوم با چگالی بالاتری بین 2 تا5/2 استفاده می کنند. در مبل های طراحی شده برای مصارف غیر خانگی، مانند سازمان ها و موسسات ممکن است از فوم های با چگالی بیش از 3 استفاده کنند.

هر چه چگالی فوم بیشتر باشد، قیمت آن بالاتر خواهد رفت. تغییرات در سفتی معمولا بر روی قیمت تاثیرگذار نخواهد بود. فوم با قابلیت ارتجاع پذیری بالا   (HR)، گران تر و دوام بیشتری را در مقایسه با فوم های با HR کمتر خواهند داشت.

رایج ترین میزان چگالی برای مبلمان های خانگی در آمریکا 8/1  است.

می توان گفت که اصطلاح فوم با چگالی بالا تقریبا بی معنی محسوب می شود و این اصطلاح در بازار برای فوم ها با چگالی بالاتر از 8/1 به کار می رود.

فوم ها اکثرا دارای ضخامت 4 تا 6 اینچ و با روکشی از الیاف پلی استر پارچه داکرون[1] می باشد. اما ممکن است بجای لایه روکش از فوم مموری استفاده شود. الیاف یا فوم مموری ضخامتی بین 5/0 تا 5/1 از بالا و پایین تشک را دارند. این ویژگی یک حس سبکی را به تشک خواهد داد در عین حال که اثری بر روی طول عمر آن نخواهد داشت.

فوم A4 ، HR بوده و دارای چگالی 8/1 است، با یک استفاده ای روتین و عادی، پیش بینی می شود حدود 2 سال عمرکند، قبل از آنکه فوم، فرم و قابلیت ارتجاع خود را از دست دهد.

فوم A5 ،HR  بوده و دارای چگالی 8/1 است و پیش بینی می شود در یک استفاده ی روتین و عادی قبل از آنکه فرم و قابلیت ارتجاع خود را از دست دهد، 3 سال عمر کند.

فوم تشک ها می توانند چندین سال پس از شروع فرایند فرسودگی همچنان قابل استفاده باشد. فوم هایی که قابلیت ارتجاع پذیری بالایی نداشته باشند(HR نباشند) ، سریعتر فرسوده خواهند شد.

چگالی حقیقی فوم در طی پروسه ی تولید متفاوت خواهد بود. مقدار نوسان 1/0 عادی خواهد بود. فوم با چگالی 8/1 ممکن است در حقیقت چگالی 7/1 یا 9/1 را داشته باشد. حتی تغییرات بزرگ تر غیر طبیعی نخواهد بود. مبلمان های ارزان تر و دارای چگالی پایین تر گاهی اوقات در زمان های کوتاهتر (گاهی اوقات همان سال اول خرید) خراب خواهند شد.

ضخامت تشک ممکن است نشان دهنده ی عمر بالا و یا پایین آن باشد.

می توان گفت مبلمان هایی که با الیاف پلی استر اطراف فوم حجم دهی شده اند، ارزش خرید دارند. اما الیاف پلی استر زیادی می تواند باعث فشردگی و در نهایت از ریخت افتادگی شکل تشک شود.

اگر که می خواهید که بیش از 5 سال از مبلمان خود استفاده کنید، لازمه ی آن بهره گرفتن از تشک های با کیفیت بالاتر است.

مبلمان های با قیمت بالاتر از فوم های با چگالی بالاتر (حداقل مقدار 2) و ضخیم تر استفاده می کنند.

اما ترجیح بر این است که از فوم هایی با چگالی بالاتری استفاده شود.

شکل 2- مبلمان با تشک دفرمه شده

تشک های گران تر ممکن است شامل ساختمان فنری بوده ودارای پرهایی در بالا و پایین آن باشد که این موضوع سب طول عمر بیشتر تشک خواهد شد.

در ساخت تشک های مجلل منحصرا از پر استفاده می شد، که در گذشته برای جذاب نشان دادن ظاهر بصری رایج بود، اما در حال حاضر بسیار نادر هستند.

هنگامی که می خواهید یک مبل را بخرید، تشک ها را با برداشتن آن ها تست کنید. به عنوان یک قاعده ی کلی اگر احساس کردید سبک هست، شما با یک مبل با طول عمر بسیار پایین طرف هستید.


پیمایش به بالا
اسکرول به بالا